Kinderyoga (6 t/m 9 jaar)

Tijdens een kinderyogales worden allereerst lichaamsoefeningen (hatha yoga) gedaan. Dit gaat spelenderwijs.
Veel yogahoudingen hebben dieren-namen, zoals “de kat” of “de hond” en dit maakt het voor kinderen leuk om te doen. In de jongste groep, in de leeftijd van 6 tot en met 9 jaar, worden de houdingen meestal ingeleid met een klein verhaal. Het belangrijkste doel van deze lichaamshoudingen is om de kinderen bewust te laten worden van hun eigen lichaam. Net als in de yoga voor volwassen worden ademoefeningen gedaan. Op deze manier maken de kinderen kennis met hun eigen adem, zonder deze te verstoren. Er zijn een aantal ademoefeningen die met kinderen gedaan kunnen worden.

Ontwikkeling
De ontwikkeling van een gevoel van samenwerking en vertrouwen is voor kinderen belangrijk en in de lessen wordt daar aandacht aan besteed door middel van vertrouwens- en samenwerkings-spelletjes.
Ook zijn korte ontspanningsoefeningen en visualisatieoefeningen onderdeel van een kinderyogales. Het kind leert met deze oefeningen om zijn aandacht naar binnen te richten. Dit kan onder andere leiden tot een vergroting van het zelfvertrouwen en concentratievermogen in het dagelijks functioneren.

Waarom kinderyoga?
Het doel van ieder mens is “gelukkig zijn”.
Wie we ook zijn, wat we ook doen, het streven naar geluk staat voor ieder voorop.
Een mens ervaart geluk op het moment dat de buitenwereld en de binnenwereld zich bij elkaar aansluiten.
Als er een groot gat is tussen dat wat hij van binnen verlangt, voelt, ervaart en zijn uiterlijke omstandigheden, voelt hij zich niet gelukkig.
Integrale Kinderyoga beoogt het bewustworden en doen aansluiten van binnen en buiten.
Langere beoefening van de yoga kan het kind een gereedschap aanreiken waar hij de rest van zijn leven profijt van zal hebben.

Wat is kinderyoga?

Kinderen reageren vaak sterk op alle prikkels die van buiten op hen afkomen.
Hun aandacht wordt daardoor sterk naar de buitenwereld getrokken.
Kinderyoga heeft als doel het aanwijzen van de wereld die zich van binnen afspeelt en daarmee beide werelden dichter bij elkaar te brengen.
Zoals wij de buitenwereld kunnen ervaren dankzij het gebruik van de 5 zintuigen, zo kunnen wij ook de binnenwereld ervaren met gebruik van diezelfde zintuigen.

Leselementen:
– Hatha Yoga (fysieke houdingen)
– Ademhalingsoefeningen
– Concentratie oefeningen
– Oefeningen voor de intuïtieve ontwikkeling
– Oefeningen voor de innerlijke ontwikkeling (o.a. visualisaties)
– Oefeningen voor de 5 zintuigen


Werking van kinderyoga:
• Leren ontspannen
• Bewust worden van lichaam en ademhaling
• Zelfvertrouwen en eigenwaarde vergroten
• Concentratieverbetering
• Rustig worden
• Beter slapen
• Bewegen zonder competitie
• Voor een soepel en sterk lichaam

De Kinderyoga lessen zijn ideaal om te leren ontspannen, aan je zelfvertrouwen te werken en plezier te hebben. Leer leuke en fijne houdingen (die je lichaam soepel en sterk maken), werk aan je balans en concentratie en geniet. Bovendien kun je nieuwe vrienden maken en is er geen onderlinge competitie. Je leert bij ons om beter in je kracht te staan, te concentreren, te mediteren en te ontspannen. Op een manier zodat je het al vrij snel in je dagelijkse bezigheden kunt toepassen.