Zwangerschapsyoga – Ontspanning voor twee

Zwangerschapsyoga geven is zo bijzonder. Bijzonder om (aanstaande) moeders bewust te maken van de adem, het lichaam en zichzelf te leren ontspannen. In de lessen neem ik je mee de ontspanning in, ontspanning in je hoofd en je lichaam, breng ik mijn eigen ervaring mee en deel deze met je. Ik bereid je goed voor op de bevalling, leer je ademhalingstechnieken naast dat we diverse onderwerpen bespreken die bij de zwangerschap, de bevalling en erna langs zullen komen.

En bovenal geef je jezelf een moment rust, rust voor jezelf en je kindje.

Zwangerschapsyoga heeft tot doel jou als (aanstaande) moeder fysiek en geestelijk op de geboorte van je kind voor te bereiden en je te leren de uiterlijke en innerlijke processen die zich tijdens en na de zwangerschapsperiode afspelen, bewust te worden en beter te doorgronden.

Tijdens deze yoga zal door middel van specifieke oefeningen het lichaam worden voorbereid op de bevalling.
Daarnaast wordt er aandacht besteed aan ontspannings- en ademhalingsoefeningen, speciaal aangepast aan de zwangerschapsperiode.
Ook staan er lichte meditaties op het programma om in contact te komen met de stilte in jezelf. De ongeboren baby is heel ontvankelijk voor de lichamelijke en geestelijke toestand van vooral de moeder en ook van de vader. Door deze yoga leer je je hiervan bewust te zijn en deze te beïnvloeden. Voor het kind wordt een basis gelegd voor een harmonieuze ontwikkeling, die zal doorwerken in het verdere leven.

Wanneer kan je deelnemen of beginnen?

Er kan op elk moment van de zwangerschap aan de lessen worden deelgenomen.
Hoe eerder je komt, des te beter kan je je geestelijk en lichamelijk voorbereiden.
Gebruikelijk starten zwangeren tussen de 20e en 25e week van de zwangerschap, maar eerder of later kan natuurlijk ook.

En de vader?

Het is mogelijk om naast de reguliere zwangerschapsessen met de aanstaande vader een partnerles te volgen. Dit houdt in gezamenlijk oefeningen doen die belangrijk zijn voor en tijdens de bevalling. Tijdens de instructieles wordt uitgelegd wat de rol kan zijn van de aanstaande vader voor en tijdens de bevalling.
Deze les is aan te raden. Er kan een afspraak voor worden gemaakt buiten de gewone lestijden om. De kosten voor een partnerles bedragen € 35,- per paar. Dit is inclusief een syllabus met alle (ademhalings-)oefeningen.

Lees ervaringen van cursisten over mijn lessen zwangerschapsyoga.

Of ben je benieuwd naar de tarieven?

Het actuele lesrooster van de zwangerschapsyoga vindt je op deze pagina.

Wat levert het volgen van zwangerschapsyoga bij Shiva Yoga jou op?

*  Meer kunnen vertrouwen op de wijsheid van het lichaam en in jezelf.

*  Je leert je de signalen van je lichaam beter kennen, steeds subtieler, zodat je op deze signalen kan in spelen tijdens je zwangerschap en bij de bevalling.

*  In de les behandelen we onderwerpen die spelen in de zwangerschap, bij de bevalling en in de kraamtijd, bijvoorbeeld geboorteplan, waar bevallen?, kraamweek etc. Hierin ontvang je tips en worden eigen ervaringen gedeeld.

* De lessen zijn een moment van ontspanning voor de aanstaande moeder en  het kind.

* Je leert welke ademhalingstechnieken je kan toepassen in welke fase van de bevalling

* Het is mogelijk om een partnerles te volgen waarin ook de partner leert hoe hij jou het beste kan ondersteunen en een rol kan spelen tijdens de bevalling (incl hand-out)

* Het is mogelijk om een hand-out aan te schaffen met de (ademhalings)oefeningen

Ervaringen van zwangeren over mijn zwangerschapsyoga

“Ik vond de zwangerschapsyoga bij Mishja geweldig. Wij kregen veel ademhalingsoefeningen mee en tips hoe we dingen beter konden opvangen. We hebben geleerd hoe we moeten focussen op de ademhaling, de technieken hierin, en puffen en persen en dat heb ik allemaal tijdens de bevalling gebruikt. De bevalling ging heel snel en makkelijk door al die oefeningen bij Mishja .Ik vond het heel nuttig allemaal.Daarnaast was ik een uurtje bezig met mijn lijf en mijn baby en het was ook even een rustpunt in al die drukte. Even geen gedoe en lekker ontspannen.” Ilnaz Soltani

” Tijdens mijn zwangerschap heb ik ongeveer twee maanden zwangerschapsyoga bij Mishja gevolgd. Haar lessen zijn heerlijk ontspannen in een prettige sfeer, met veel aandacht voor contact met je kindje en een juiste ademhaling. Tijdens mijn bevalling in het ziekenhuis werd gevraagd wat ik als voorbereiding had gedaan, en kreeg daarbij als compliment dat ik zo rustig was. De basis daarvoor heb ik geleerd bij de zwangerschapsyoga. Ik raad het iedereen aan!” Janneke Klerken

” Na 12 weken zwangerschap besloot ik yogalessen te volgen. Mishja zorgde niet alleen voor een goede voorbereiding op de bevalling maar ook voor totale ontspanning tijdens de lessen. De lessen van Mishja hebben mij echt kracht en vertrouwen gegeven. Bij een volgende zwangerschap sluit ik zeker weer bij Mishja aan.” Marleen Henskens

” Via via ben ik tijdens mijn zwangerschap terecht gekomen bij de zwangerschapsyoga van Mishja. Ik heb haar lessen als zeer prettig en ontspannend ervaren. Mishja stemt haar lessen goed af op de groep en stelt haar les bij wanneer iemand ergens behoefte aan heeft. Het was fijn om ervaringen te kunnen delen met andere zwangere vrouwen en met Mishja als ervaringsdeskundige. Dat iedereen in een andere fase van de zwangerschap zat vond ik een grote meerwaarde. Bij een eventuele volgende zwangerschap zal ik zeker weer naar Mishja gaan.” Sanne Minkels

“Na in het verleden ‘gewone’ yoga te hebben gedaan, was het voor mij vanzelfsprekend om tijdens mijn zwangerschap, zwangerschapsyoga te gaan doen. Ik heb dit als zeer prettig ervaren. De lessen helpen je te ontspannen, maar geven je ook vertrouwen voor de bevalling. Het is prettig om met andere zwangere vrouwen ervaringen uit te wisselen en ook de ervaringen van Mishja zelf te horen. Je krijgt de ruimte om vragen te stellen en Mishja past haar les hier eventueel op aan. Ook de partnerles is erg leuk!” Marjolein Bastens

” Mishja zorgt voor een ontspannen en plezierige sfeer. Ik heb bij Mishja de zwangerschapsyoga gevolgd. Ze geeft veel ruimte voor persoonlijke vragen en belevingen. Een aanrader voor als je een eerste kindje verwacht om ontspannen en voorbereid je bevalling in te gaan en controle te krijgen m.b.v. ademhalingstechnieken. Ook bij een volgend kindje zou ik weer yoga doen om dit weer te verfrissen en even tijd voor mezelf in te bouwen. Mishja creëert een persoonlijke sfeer, waardoor er onderling ook leuk contact was tijdens de lessen en we met een paar meiden ook nog contact hebben na de geboorte van onze baby’s.” Mariska Kuper

Meld je hieronder aan voor een proefles zwangerschapsyoga of reserveer een plekje in de groep.